Anita Andersson och Johanna Berlin

Läsmys på eftis stärker gemenskapen

30.04.2024 kl. 12:49
Minerva eftis har fått besök från Läsande eftis under våren. Eftiset ville satsa extra på lässtunder med lugn och gemenskap.

Sedan januari 2024 har Johanna Berlin från projektet Läsande eftis besökt Nanokerhot eftis i Minerva skola i Helsingfors regelbundet. Besöken är en del av det treåriga projektet Läsande eftis, som finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Syftet med Läsande eftis är att stärka gemenskapen genom läsning.

Under vårterminen 2024 har Johanna Berlin fördjupat sig i hur man tillsammans skapar rutiner och viker tid för läsning. I Nanokerhots eftis i Minerva ville man utveckla lässtunder som ska fungera i en stor grupp där det också finns oro och rastlöshet. Eftiset har 48 anmälda barn och i en närapå hundra år gammal skolbyggnad betyder det att eftis får vara beredda på kreativa och flexibla lösningar med utrymmena. Oftast har hela barngruppen samlats i stora salen för högläsning. Just den här eftermiddagen är Johanna på plats i salen igen och under tiden träffas en mindre grupp barn utanför för att berätta vad de tyckt om att ha Läsmys. Barnen räknar upp olika lekar de lekt såsom trasiga telefonen, ge en stöt i ring och att krypa ihop som sköldpaddor. Sedan berättar de om själva lässtunderna.

- Johanna läser böcker som hon har tagit med sig, berättar Julie 7 år som speciellt har tyckt om Benni och skrivmaskinen av Elin Löf.

- Vi läste en bok om en flicka som glömde sin ryggsäck i en spårvagn, den var rolig! säger Celia 8 år.

Gruppen kommer fram till att det var boken I mitt lilla huvud av Martina Moliis-Mellberg med färgstarka illustrationer av Sanna Mander. Boken går på rim med många spännande och ovanliga ord som garnityr och konfektyr, charmör och kulör.

- Vår eftisledare Tekla läste Gruffalon och den rimmade också jättemycket, inflikar Samuel 8 år.

Modellen för läsmys bygger på att samla alla barn i en ring, leka några lekar för att stärka kontakt och fokus och sedan ha avslappning och högläsa en bok eller ett kapitel. Att skapa trygghet och rutiner är A och O i Johanna Berlins läsfrämjande modell.

- Med en klar struktur blir lässtunden hanterbar, begriplig och meningsfull för barnen, säger Johanna. Att samma struktur upprepas varje gång är mycket viktigt.

Ibland har barnen fått rita massagesaga på varandras rygg och det är en favoritaktivitet som de lyfter fram. Det fungerar så att barnen står i kö och ritar på varandras rygg enligt en vuxens exempel.

- Vi gjorde sol och regn, berättar Alexandra 8 år som visar hur man stryker med händerna som ett värmande solsken och smattrar lätt med fingrarna som regndroppar.

Viktigt med avkoppling

Vi träffas på en fredag eftermiddag då koncentrationen inte längre är helt på topp, men barnen berättar att på måndagar är alla högljudda. Sådana eftermiddagar kan läsningen fungera som en efterlängtad stund av lugn och ro efter en lång skoldag. Flera berättar att de har tyckt om avslappningen under läsmyset de gånger då belysningen dämpas och man får lägga sig ner om man vill under högläsningen.

- Ingen får skrika eller störa när man läser. Det ska vara mysigt, förklarar Alexandra. Vi hade först ljuset tänt och sedan släckt. Det kändes mera som en avslappningsstund då.

- Det är skönt att vila ögonen, säger Samuel som går i tvåan. På fredag har han skoldag från klockan åtta och dubbellektion i matematik.

I ett stort eftis med närmare 50 barn är det många önskemål och behov att beakta. Barnen vill gärna ha valfrihet och det är också något man kan erbjuda i ett eftis med många vuxna. Men alltid finns det ändå inte alternativ som lockar. Vi funderar tillsammans på vad som skulle få de motvilliga att känna sig ivrigare inför lässtunderna.

- När böckerna är så intressanta att man vill höra mera, kanske Harry Potter eller nånting annat spännande, föreslår Samuel.

Förslaget väcker genast intresset hos Victor 8 år eftersom Harry Potter är hans favorit, en bokserie han läser på fritiden. Också Alfred 7 år är intresserad av läsning.

- Jag tycker om att få lyssna på sagor. Vi läser alltid kvällssaga på kvällen, berättar Alfred.

- Läsning är bra för hjärnan! påpekar Alexandra.

Läsbingo ökar delaktigheten

Att hitta rätt bok kan vara som att hitta rätta kläder, man får prova flera plagg och känna efter och alla trivs inte med en och samma sak. Därför har Johanna Berlin också valt så många olika slags böcker som möjligt för sina läsmys. Dessutom har eftiset i Minerva fått testa ett nytt läsbingo. Bingobrickan består av 16 rutor med olika genrer såsom djurberättelse, humor, idrott och poesi. Bingot har gjorts i samarbete med Läsväskan, Folkhälsans plattform för läsinspiration som nu också är tillgänglig för eftisar. Malin Hagström som illustrerat Läsväskan har också skapat bilderna till det nya läsbingot.

- Bingot möjliggör aktivt deltagande och delaktighet. Eleverna får välja rad varefter den vuxna kan välja några böcker till de olika genrerna. Ökad delaktighet ökar motivationen, säger Johanna.

För att få en bingorad behöver man läsa regelbundet och bingot öppnar möjligheter för diskussion om böckerna. När man läser och diskuterar ökar till känslan av gemenskap och samhörighet. Bingorutorna är också ett sätt att konkret synliggöra läsningen. Bingot har nu testats i Minerva och kommer att delas ut på hösten till alla eftis som medverkar i projektet Läsande eftis. Ansvariga eftisledaren Anita Andersson är glad att de fått delta både för barnens skull och för henne själv som ledare.

- Det är roligt med något annat än det vanliga och många trivdes och frågade när vi har läsmys igen, berättar Anita. Man har stort ansvar som ledare på eftis och då är det bra att få nya intryck.

Eftisledare har många roller

På Nanokerhot eftis i Minerva jobbar fyra vuxna och de ordnar också själva ett stort utbud av olika klubbar för barnen. I färgläggningsklubben och hamaklubben får barnen sitta och skapa med händerna och i gymnastikklubben rör man på sig mångsidigt genom till exempel bollsporter och redskapsgymnastik. Den som inte deltar i en klubb kan leka utomhus eller leka fritt inne och i mindre grupper är det alltid lättare, berättar Anita Andersson. Målet är att hitta något som passar var och en. Å andra sidan finns det också de barn som tycker om precis allt på sitt eftis.

- Jag tycker om att lyssna och jag gillar historier. Jag gillar allting på eftis men mest att lära känna mina eftisledare. Dom är jättesnälla och viktiga och dom förstår vem jag är, säger Julie.

Vikten av att se det goda är något Johanna Berlin också vill betona i projektet Läsande eftis.

- Det har varit roligt att arbeta med barnen och eftisledarna på Minerva. Under projektets första år har jag mött många trygga, engagerade och flexibla eftisledare. De har många olika saker på sitt ansvar och ska få en eloge för sin insats.

Den som vill haka på projektet Läsande eftis är välkommen med på en Teams-träff den 7.5. Då ordnas bokprat med Tobias Larsson som är barnbibliotekarie och en presentation av nästa läsår med Läsande eftis.

Text och foto: Maja Ottelin
maja.ottelin@sydkusten.fi

Maja Ottelin